En reise er en opplevelse som strekker seg over tid, og i løpet av en reise vil turisten ha ulike behov til ulike tidspunkt. De fleste reiser kan deles inn i fem forskjellige faser, som illustrert i modellen nedenfor.
![]() |
Reisens 5 Faser |
1. Før: Tiden før avreise.
2. Til: Tiden mellom avreise fra den reisendes bosted og ankomst til reisemålet.
3. På: Tiden som tilbringes på reisemålet.
4. Fra: Tiden mellom avreise fra reisemålet og hjemkomst til den reisendes bosted.
5. Etter: Tiden etter hjemkomst.
En reise kan
således beskrives som en syklus som starter med før-fasen og slutter med etter-fasen.
Legg merke
til at mens de fem fasene beskriver tidsrom, så beskriver begrepene avreise og
ankomst spesifikke tidspunkter. Avreise er øyeblikket når en person
forlater et sted, og ankomst er øyeblikket når en person kommer til et
sted. Begrepet transitt brukes gjerne for å beskrive tiden når en
reisende er på vei til eller fra et reisemål. Hjemkomst brukes om det
tidspunktet den reisende ankommer sitt eget bosted.
![]() |
Reisens 5 Faser - Full |
På et eller annet tidspunkt går etter-fasen i en reise over i før-fasen i neste reise, og en ny reisesyklus begynner. Før-fasen i en reise kan også overlappe forrige reisesyklus i den forstand at forventningene og planleggingen av en tur gjerne kan begynne allerede før den forrige turen er fullført. På samme måte kan etter-fasen overlappe den påfølgende reisesyklusen i den forstand at minnene og erfaringene fra en tur tas med inn i den neste. Avreisetidspunktet og hjemkomsttidspunktet markerer likevel klare grenser mellom det som bør betraktes som to forskjellige reiser.
Den stiplede
linjen i modellen ovenfor indikerer at noen turer inkluderer mer enn kun ett reisemål,
og i slike tilfeller sammenfaller reisen fra et reisemål med reisen til et
annet. Hovedreisen kan altså inneholde flere småturer. Før- og etter-fasen vil
omslutte hele hovedreisen, uavhengig av om den består av ett eller flere reisemål.
Å kunne
skille mellom disse fasene er viktig for reiselivsmarkedsførere fordi turister
har ulike behov i de ulike fasene. Den reisende vil måtte ta forskjellige typer
beslutninger og forholde seg til forskjellige typer reiselivsbedrifter avhengig
av hvor i reisesyklusen han eller hun befinner seg. Ulike typer beslutninger
betyr forskjellige informasjonsbehov. For eksempel vil en person i før-fasen
som prøver å velge reisemål for neste ferie, ha behov for annen informasjon fra
andre informasjonskilder enn en person i på-fasen som leter etter nærmeste
restaurant for å spise lunsj.
Ettersom turistmarkedsføring handler om å tilfredsstille reisendes behov, er det viktig å vite hvilke behov disse reisende kan antas å ha når og hvor. Reiselivsbedrifter må derfor kjenne til hvilken fase turistene er i, og deretter sørge for å møte dem med riktig informasjon i de riktige kommunikasjonskanalene til riktig tid.
Kommentarer
Legg inn en kommentar